SCREENSHOT |
Potekla iz radničke klase, rano je shvatila da je manje više
i kako sve bogatstvo sveta ne može da otkloni barikade u svesti
Veliko je pitanje da li bi se moda percipirala na način na
koji se to danas čini da je britanska kreatorka Vivijen Vestvud odabrala
da bude samo učiteljica, da gleda televiziju i radi stvari koje običan svet
podvodi pod uobičajene i normalne.
Ona je oblačenje žena, ali i muškaraca, uzdigla na viši
nivo, dala mu slobodu i mogućnost da postane umetnost. Vivijen je svojim
prvim komadom garderobe pokrenula revoluciju.
Jedna je od začetnica
pank pokreta i svakako odgovorna za način na koji svet doživljava londonsku
modnu scenu. Lišena trivijalnosti, uniformisanosti i malograđanske svesti,
izborila se da više ne bude tabua. Pokazala je da stara, jeftina i pocepana
majica može da bude glamuroznai kako se može nositi kao šik komad koji
neko poseduje u ormaru.
Dokazala je da svako pravilo koje je čovek postavio kao
takvo može da bude osporeno i postavljeno na drugačiji, čak i suprotan način.
Njen rad odiše slobodom, inspirisan je buntom, kurtizanama i seksom. Potekla iz
radničke klase, rano je shvatila da je manje više i kako sve bogatstvo
sveta ne može da otkloni barikade u svesti.
VIVIJEN ISABEL SAJER JE
ROĐENA 8. APRILA 1941. GODINE, na severu Engleske. Njen otac Gordon bio je
radnik u fabrici municije, a majka Dora, tkalja. Odrasla je u posleratnoj
konzervativnoj radničkoj sredini, a krajem pedesetih godina prošlog veka
preselila se sa roditeljima u londonsko predgrađe Harrow. Samouka je
kreatorka, a jedino obrazovanje iz umetnosti stekla je na „Harrow College of
Art“, studirajući jedan semestar na Katedri za kovanje i obradu arebra.
Odustajanje od fakulteta obrazložila je rečima da to nije za nju.
Nisam razumela kako devojka iz radničke klase može da živi u
svetu umetnosti– govorila je odlučivši da nastavi studije na učiteljskom
koledžu. Po diplomiranju se i zaposlila. Naime, dobila je posao u osnovnoj
školi u severnom Londonu kao predavač umetnosti.
- Dobar sam predavač i oduvek sam bila naklonjena
nemirnoj deci koju moje kolege opisuju kao buntovnike. Kada sam bila tinejdžerka, pratile su me
priče da sam seksualni manijak, ali to definitivno nisam bila, tako da sam
svesna koliko prvi utisak može da prevari.
Za razliku od kasnijeg perioda, tada je vodila
neuobičajeno dosadan život. Radila je, nije mnogo izlazila i vreme je
uglavnom provodila u samovanju.
Godine 1961. upoznala je Dereka Vestvuda koji je
postao i njen prvi suprug. Za svadbenu ceremoniju sama je kreirala svoju
venčanicu, a tokom tri godine koliko su proveli u braku, rodio im se i sin Bendžamin.
- Moj sin kaže da njegov otac nije bio presrećan zbog slave
koju sam donela njegovom prezimenu Vestvud. Odlučila sam da ga zadržim jer me
je Malkom tako savetovao, rekao mi je da zvuči baš engleski – objasnila je
kreatorka koja se od supruga rastala upravo zbog susreta sa Malkolmom Edvardsom
koji je, kada je postao menadžer Seks Pistolsa, promenio prezime u Meklaren.
Naime, mada je volela i supruga i dete, učmali život domaćice brzo joj je
dosadio.
Preselila se kod brata koji je delio kuću sa studentima
filmske režije i glume, a među njima je bio i čovek koji joj je promenio
život.
Sa Malkolmom je 1971. otvorila butik „Let it Rock“ u
Kings Roudu 430, koji je kasnije menjao imena u „Sex“, „Too Fast To Live
Too Young To Die“, „Seditionaries“, a trenutno se zove „World Ends“ i
tu se i dalje može kupiti odeća s njenim potpisom.
Iste godine započela je i njihova zajednička dizajnerska
era. Malkolm je veoma uticao na rad Vivijen Vestvud, a pod njegovim nadzorom
upoznala je svet ulične mode koja je reflektovala bunt kao srž pank
pokreta.
- Došla sam sa severa Engleske gde kultura nije
favorizovana. Kao dete sam čitala, ali nikada nisam išla u pozorište i
znala da postoje umetničke galerije. Odrasla sam u kulturnom vakuumu, a
onda sam upoznala Malkolma koji je bio iz jevrejske familije prodavaca
dijamanata i on mi je pomogao da otkrijem drugačiji svet. Muškarci s
kojima sam bila, uvek su mi davali intelektualnu stimulaciju, a to je ono
što mi je oduvek bilo potrebno – istakla je Vivijen.
SCREENSHOT |
U prvoj polovini sedamdesetih Meklaren je postao menadžer
pank benda Sex Pistolsi, čiji su članovi nosili njihove modele i promovisali
novi modni pravac inspirisan bajkerima, prostitutkama i fetišizmom. On je
podrazumevao nošenje psećih ogrlića, mnoštvo lanaca, zihernadli, delova
vojničkih uniformi, rajsferšlusa, razreza.
Klasični pank pokret podrazumevao je agresivnost, šokantnost
i socijalni bunt, a odeća Vivijen Vestvud pratila ga je u stopu.
Puritanska javnost bila je zgađena njenim radom, a dizajnerka je uživala u
tome da šokira.
Iz veze s Malkolmom rodila je i drugog sina Džoa.
- Dobro poznajem svoje sinove i uvek sam se trudila da radim
stvari po nečijem primeru, tako da sam svesna kako i nisam stalno bila dobra
majka u pogledu rutine porodičnog života. Na primer, mojim sinovima nije bilo
dozvoljeno da uđu u sobu kada se probude i skaču po meni dok spavam. Mlađi sin
Džo osnovao je lanac donjeg veša „Agent Provocateur“, a stariji Ben je
porno fotograf, mada nije mnogo uspešan u tome – opisala je Vivijen.
Godine 1981. Vivijen
Vestvud je prikazala svoju prvu kolekciju u Londonu, pod nazivom „Pirates“,
koja je bila inspirisana Boj Džordžom i homoseksualnošću. Svima je
bilo jasno da je zvezda rođena. Nakon dve godine, učestvovala je na pariskoj
Nedelji mode i bila prvi britanski dizajner kome je to uspelo nakon Meri Kvant.
Blistavo poslovno nebo najavljivalo je da se oluja sprema na polju privatnosti.
Iste godine, ona i Meklaren stavili su tačku na svoj brak. Ostali su upamćeni
kao par koji je najviše uticao na modu, kako u Britaniji, tako i u svetu.
SCREENSHOT |
Nakon razvoda, slikar Geri Nes postao je njen duhovni mentor
i pomagao joj je u izboru tema koje je primenjivala u izradi svojih kolekcija.
Početkom devedesetih, Vivijen se više okrenula visokoj modi, ali je počela
da stvara i muške kolekcije. Osim toga, postala je poznata i kao dizajnerka
cipela. Od 1990. godine i prikazivanja kolekcije „Portrait“, standardizovala je
model. To su cipele koje imaju devet inča, što je 22,86 centimetara štikle i
četiri inča, tačnije 10,16 centimetara, platformu.
Treći put se udala početkom
devedesetih godina za svog studenta Andreasa Krontalera koji je četvrt veka
mlađi od nje, a uz to je i biseksualac.
- On je najtalentovanija osoba u modi koju sam ikada
upoznala i perfektno se uklapamo. Njemu je potrebna moja smirenost jer je
veoma histeričan i ponekad biva opterećen sobom. Divan je kada pravi
stvari, usmerio je našu produkciju i pretvorio je u nešto potpuno drugo –
ispričala je kreatorka i otkrila da joj muževljevo seksualno
neopredeljenje ne predstavlja problem.
- Nikada nisam zabrinuta oko toga šta je naumio i ostavljam
ga na miru. Odlazi na odmore sam, a kada je odsutan, ja čitam i bavim se
ženskim stvarima.
Dve decenije Vivijen je držala klasu industrijskog dizajna
na Univerzitetu umetnosti u Berlinu. Za nju je Elvis Prisli muški Pin-up
prošlog veka, a kada je 1992. proglašena za najbolju kreatorku, u svom
govoru odala mu je veliko hvala rečima: Kiss me once, kiss me twice.
- Poslednja stvar koja me interesuje jeste to da budem u
toku sa vremenom. Više volim da idem brže od toga. Ako idete u korak s
vremenom, nemate šta da vidite. Zapravo, stalno nešto propuštate.
Iste godine dodijeljen joj je „Order of the British Empire“,
a tom prilikom pozvana je na kraljevsku čajanku gde se pojavila kao Šeron Stoun u
filmu „Niske strasti“, vidljivo bez gaćica, što kraljici i nije bilo
zabavno. Njene indigo čizme iz kolekcije „Westwood’s Anglomania“ izložene
su u muzeju Victoria&Albert. U njima je Naomi Kempbel pala nasred
piste, što je izazvalo veliku medijsku pažnju.
- Osnove mog stvaralaštva ogledaju se u analizi svih
prelomnih perioda koje sam proživela i pažljivoj dugogodišnjoj izgradnji ličnih
intelektualnih okvira. Samo kroz nepopularne ideje moguće je promeniti
svet. Kroz kroj možemo pokazati mnogo toga i smatram da je tehnika
nezamenljiva. Velika zabluda ovog veka jeste da kreativnost ima prednost u
odnosu na sve druge kvalitete.
Iako je odlikovana jednim od najviših britanskih priznanja, ona
je veliki deo karijere provela boreći se protiv establišmenta. Poznata je i po
svojoj hrabrosti i otvorenosti da glasno kaže šta misli.
Iako mnogi smatraju da je serija „seks i grad“ kultna kada
je reč o modnom izrazu, kreatorka ne deli mišljenje većine. U prvom delu
istoimenog filma, Vivijen je kreirala venčanicu u kojoj je glavna junakinja
Keri trebalo da se uda. Iako je bila pozvana da se pojavi u filmu, Vivijen je
to odbila jer ne poštuje rad kostimografkinje Patriše Fild. Ona je sa londonske
premijere filma izašla nakon 10 minuta komentarišući da su kostimi u
filmu dosadni i bezlični. Međutim, njena venčanica slikana u filmu, smatra
se jednom od najlepših haljina svih vremena u filmskoj industriji.
Od 2006. počela je saradnju sa Nine Westom. Cipele nije
dizajnirala Vivijen, ali kompanija „Vivienne Westwood“ stoji iza
kolekcije. „Vivienne Westwood“ imperija obuhvata „Gold Labe“l, a
ready-to-wear liniju „Red Label“, „Vivienne Westwood Man“ i „Anglomania“. Iako
je počela bez pare u džepu, stala je na čelo unosnog modnog carstva vrednog 36
miliona dolara sa luksuznim buticima u Njujorku, Parizu, Moskvi i
Hongkongu. Samim tim pokazala je da se vizija isplati.
Preminula je 22. decembra 2022.
Нема коментара:
Постави коментар