Prvi model danas već
legendarnog dvotočkaša konstruisan je u drvenoj baraci u Milvokiju, u američkoj
državi Viskonsin, 1903. godine. Konstruktori su bili Vilijam Harli i njegovi
prijatelji, braća Artur i Volter Dejvidson. Uspehu novog vozila svakako je
doprinela činjenica da su ga koristili pripadnici američke policije, kao i to
da je u oba svetska rata bio deo obavezne opreme američke vojske
Rađanju mita o Harliju su, međutim, mnogo više od toga
doprinele neke od najpoznatijih ikona američke i svetske scene: pevač Elvis
Prisli, glumica Džejn Mensfild i, posebno, kultni film “Goli u sedlu” Pitera
Fonde. Pojam Harli Dejvidsona
najtešnje je povezan i sa “Anđelima pakla”, koji su njegov mit raširili širom
američkog kontinenta.
Međutim, u poslednje
vreme, kompanija nastoji da promeni imidž svog proizvoda. Slika “Anđela pakla”
polako biva zamenjena slikom poslovnih ljudi koji otkrivaju zadovoljstvo vožnje
ovog motora i koji imaju mogućnosti da to zadovoljstvo sebi priušte.
Vek
po lansiranju prvog motora, poznatog po svom “specifičnom zvuku” i upravljaču
iskošenom na 45 stepeni, proizvodi se skoro 300.000 primeraka godišnje.
Čuvenom motoru u
obliku slova “V” pretio je 70-ih godina 20. veka nestanak, pred naletom japanskih
motora, da bi 80-ih godina proizvođač Harlija
uspeo da ubedi administraciju
tadašnjeg američkog predsednika Ronalda Regana da uvede dodatne carine za uvoz
velikih “japanaca”.
Kao i uvek kada je u
pitanju simbol, emocije su pregrejane. Ljubitelji motora izbor dvotočkaša
smatraju jednom od oznaka stila života, tako da oni koji nemaju afiniteta (a najčešće
ni dovoljno novca) za Harli,
smatraju da se radi samo o dobroj propagandi koja je od lošeg proizvoda
napravila ikonu. Harliju se zamera
da je spor, nezgodan za rukovanje, sklon kvarovima, opremljen “antikvitetnom”
pogonskom tehnikom i neopravdano skluplji od svojih evropskih i japanskih
konkurenata. Uprkos tome, prodaja ovih “arhaičnih i bučnih dvotočkaša” ne samo
da ne stagnira, već neprestano raste, a
kompanija se jako trudi da osvoji one “manje divlje” slojeve čiji je stil života
sve samo ne - nekonvencionalan.
Kompanija “Harli Dejvidson” vodi računa o proizvodnji motora, pojačava ih,
modernizuje, smanjuje njihovu potrošnju, proizvodi propratnu opremu, ali se
brine i o imidžu motociklista, lansirajući parfeme i jakne sa svojim imenom.
Lokalni distributeri organizuju kolektivne vožnje i druženja uz roštilj.
Poslednjih godina proizvođač je izašao u
susret klijenteli i proširio asortiman. “Softejla” je danas najprodavaniji
motocikl u Sjedinjenim Američkim Državama, a na ceni zbog toga što lako
savladava krivine na putevima širom Amerike.
Нема коментара:
Постави коментар